La contaminació atmosfèrica augmenta en els dies de vaga del transport públic a Barcelona

13.09.2017

La qualitat de l’aire de la ciutat de Barcelona empitjora durant les vagues del transport públic, la qual cosa assenyala la importància d’aquest mitjà per combatre la contaminació atmosfèrica. És la principal conclusió d’un estudi d’ISGlobal, centre impulsat per la Fundació Bancària ”la Caixa”, i de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC).

Les alteracions en el transport públic poden portar a augmentar el nombre de viatges en vehicles privats, que al seu torn pot incrementar els nivells de contaminació de l’aire. La recerca, publicada a la revista Science of the Total Environment, es va proposar estimar els canvis en els nivells de contaminació atmosfèrica durant les vagues de transport públic a la ciutat de Barcelona.

Els investigadors van analitzar les concentracions diàries de diversos contaminants, com a monòxid de nitrogen (NO), diòxid de nitrogen (NO2), partícules PM10, PM2,5 i PM1, carboni negre (BC) i monòxid de carboni (CO), en els dies de vaga del metro, tren o bus entre 2005 i 2016, anys en els quals es van registrar 208 dies d’aturades.

Els resultats mostren que en els dies de vaga de transport públic a Barcelona es produeix un increment mitjà dels nivells de contaminació atmosfèrica que oscil·la entre el 4%, en el cas del NO2, i el 8%, en NO, en comparació de les jornades sense alteracions. D’entre les diferents vies de transport, la que més incidència té sobre la qualitat de l’aire és el metro, probablement perquè és el mitjà públic més utilitzat a la ciutat. Durant els dies en què es van registrar aturades en aquest servei la pol·lució va augmentar de mitjana entre un 8% (PM10) i un 48% (NO).

Per a Xavier Basagaña, investigador d’ISGlobal i primer autor de l’estudi, els resultats d’aquest treball demostren que “el transport públic és imprescindible per combatre els alts nivells de contaminació atmosfèrica urbana”. “Actualment, prop de la meitat dels desplaçaments interurbans a Barcelona es realitzen encara amb vehicle privat, la qual cosa ofereix marge per potenciar el transport públic i millorar la qualitat de l’aire”, afegeix.

L’augment es detecta sobretot en contaminants que emeten directament els cotxes, com el carboni negre, el monòxid de nitrogen i el monòxid de carboni, i menys en altres contaminants que depenen d’altres processos a més del trànsit”, destaca Xavier Querol, investigador de l’IDAEA-CSIC i coautor de l’estudi.

Segons les dades de l’Ajuntament de Barcelona, el 73% dels desplaçaments diaris a la ciutat són interns. D’ells, més de la meitat es realitzen a peu o amb bicicleta, el 29% en transport públic i el 14% en vehicle privat. D’altra banda, del 27% restant de viatges que es realitzen a altres localitats, el 3% es fa a peu o amb bicicleta, el 50% es realitza en transport públic i el 47% s’efectua amb vehicle privat.

Referència

Basagaña X., Triguero-Mas M., Agis D., Pérez N., Reche C., Alastuey A., Querol X. Effect of public transport strikes on air pollution levels in Barcelona (Spain). Sci Total Environ. 2017 Aug 23;610-611:1076-1082. doi: 10.1016/j.scitotenv. 2017.07.263.