L’IPHES, en primeres posicions pel que fa a nombre de seguidors a les xarxes socials i bona reputació entre els centres de recerca catalans

23.11.2012

Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

Així es recull en un estudi que es publica en el bloc del
professor anglès Brian Kelly, que és un referent en mètriques a Internet i web
2.0

L’univers IPHES mou oficialment una població de prop de
14.000 internautes a través de les xarxes socials

L’IPHES
(Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social) està entre les
primeres posicions pel que fa a nombre de seguidors a les xarxes socials i bona
reputació, entre els centres CERCA (Centres de Recerca de Catalunya), segons un
article sobre l’ús de les xarxes socials en el sistema català d’R+D (original anglès i traducció al català), realitzat per
Xavier Lasauca, responsable de Gestió del Coneixement i Sistemes d’Informació
en R+D de la Direcció General
de Recerca,  i que es publica en el bloc
del professor anglès Brian Kelly, membre de l’executiva de UKOLN (Universitat
de Bath, Anglaterra). El seu bloc UK Web Focus és un autèntic referent pel que
fa a l’ús en el món acadèmic de les TIC i les eines que la web 2.0 ens
proporciona.

Canal IPHES vídeos

El perfil de l’IPHES al Youtube ha rebut ja més de 17.000 visites

Dels 47
centres CERCA, 25 tenen presència a les xarxes socials, a una o a més d’una.
Dels 25, a
les estadístiques globals (que inclou twitter, facebook, youtube i índex de
reputació), l’IPHES és el cinquè. Desglossat, a twitter queda el tercer, igual
que al Facebook, en quart lloc a Youtube, i el sisé en reputació.

L’article,
que es basa en dades de l’octubre, va ser publicat en anglès a principis de
novembre en el bloc de Kelly amb el títol de “Social Media Analytics for
R&D: a Catalan Vision”
, així com a l’apartat de notícies de la conferència
anual sobre comunicació científica 2.0 Spot-On London 2012, on va tenir una
bona acollida. Ara també s’ha fet una versió en català.

Bàsicament,
les xarxes analitzades són Twitter, Facebook i Youtube. Per dur a terme
l’estudi s’han aplicat diferents mètodes per poder contrastar la informació, ja
que els sistemes encara són molt nous i uns complementen als altres. En fer
l’estudi, alguns dels factors que s’han tingut en compte són
el número de
seguidors, les interaccions que es produeixen, les mencions, els retuits, les
comparticions i els comentaris
, segons de
quina xarxa es tracti.

O sigui, que
l’anàlisi no es limita només al número de seguidors, sinó que s’ha aplicat els
índexs emprats per Brian Kelly, de la Universitat de Bath, amb la seva anàlisi
detallada sobre la presència de les universitats del Regne Unit a les xarxes:
els índexs Klout i Kréd, que proporcionen informació complementària i útil per
tal d’avaluar
l’impacte de la comunicació bidireccional, la influència del contingut i la forma en què altres persones interactuen amb aquesta informació.

Perfil IPHES twitter novembre 2012

L’IPHES al Youtube té prop de 1.200 seguidros. A banda, el perfil personal d’Eudald Carbonell avança cap als 4.000

Tal com
s’explica a l’article, el Klout és un indicador que oscil·la entre 1 i 100 i mesura
la influència d’un compte de Twitter sobre la seva xarxa social, sobre la base
de dades com ara el nombre de seguidors, l’activitat i la capacitat
d’interacció. El perfil de l’IPHES arriba a 49 punts i el centre CERCA que en
té més arriba a 52. A
banda de la presència a Twitter, l’indicador també analitza la presència a
Facebook, Google+ o Linkedin, entre d’altres xarxes.

Pel que fa
al Kréd,
que només es basa en Twitter, mostra dos subíndexs: el primer
mesura la influència d’un compte sobre els usuaris que el segueixen en
una escala de 0 a
1000, és a dir, com ara el nombre de retweets, respostes o nous seguidors generats;
el segon subíndex, que va de 0 a
10, mesura l’activitat social o generositat del compte, és a dir, el
nombre de piulades, retweets o respostes enviades des del propi compte. En el
primer cas, l’IPHES arriba als 677 punts i per damunt
seu en té cinc més, però no es troba molt lluny de qui ocupa la primera
posició, que té 730 punts.

A l’article
també es reflecteix
l’esforç del personal investigador de l’IPHES que es mostra sempre col·laborador amb l’àrea
de Comunicació per atendre els comentaris, preguntes, etc que arriben
contínuament a Facebook i Twitter.

A més dels
perfils de l’IPHES, aquest institut està present a Twitter amb un compte
d’Eudald Carbonell
, amb més de 3.700 seguidors. El mateix investigador, que és
el director d’aquest institut, té a Facebook una pàgina professional amb més de
4.000 seguidors, una pàgina personal que s’apropa també a aquesta xifra i un
grup dedicat al seu pensament amb quasi un miler de seguidors. És a dir, que
l’univers IPHES mou oficialment una població de prop de 14.000 internautes a
través de les xarxes socials.