La comunitat d’impacte CERCA ha celebrat aquesta setmana la primera sessió de l’any a la seu del CIMNE. La trobada ha reunit professionals de diversos centres per compartir experiències i reflexions sobre l’avaluació de l’impacte de la recerca, un àmbit que continua guanyant rellevància tant a casa nostra com a escala internacional.
La sessió ha començat amb les intervencions de Javier Bonet, director del CIMNE i membre del panel avaluador del Research Excellence Framework (REF) 2021 del Regne Unit, i de Jean Grugel, investigadora principal de l’IBEI i també membre del panel de Polítiques i Estudis Internacionals del REF 2021. Tots dos han fet una aproximació als reptes i oportunitats que representa l’avaluació de l’impacte en els seus àmbits i han coincidit a destacar que l’impacte és, sobretot, una tasca col·lectiva, i que no s’ha d’entendre com una anàlisi individual, sinó com un procés compartit entre equips i institucions.
A continuació, Victòria Miquel, directora de l’Àrea de Recerca (Personal Investigador) de l’AGAUR, i Esther Vizcaíno, investigadora del Lab de Recerca d’AQuAS, han aportat una mirada més propera al context català. Han explicat com l’AGAUR treballa per incorporar l’avaluació de l’impacte als seus programes i com AQuAS impulsa projectes orientats a generar impacte dins del sistema de salut, amb models més curts i orientats.
La sessió ha continuat amb la presentació de Rebeca Zapata, tècnica de la direcció general de Transferència i Societat del Coneixement del Departament de Recerca i Universitats, que ha detallat la nova convocatòria d’Ajuts a Projectes amb Impacte del Coneixement a la Societat, oberta fins al 25 de febrer.
Finalment, Núria Benítez, responsable d’estratègia de la I-CERCA, ha exposat les properes passes de la comunitat d’impacte per aquest 2026. Entre les accions previstes hi ha l’obertura d’algunes de les narratives presentades l’any 2024, que es compartiran amb tots els centres com a eina de treball. Aquesta iniciativa servirà per reforçar l’aprenentatge col·lectiu i facilitarà l’organització d’activitats molt sol·licitades, com ara formació en indicadors qualitatius i quantitatius, coneixement de models d’impacte no orientats a resultats, especificitats de l’impacte en recerca bàsica, formació de formadors i noves eines per avançar en la cultura de l’impacte.
En els propers dies s’establiran els contactes amb els centres que han ofert obrir les seves narratives i amb el consell assessor (RIAAB) per gestionar els permisos necessaris.







