L’actuació de l’Ombudsperson de CERCA ha de contribuir a complir el Codi de conducta CERCA, a prevenir irregularitats en el sistema CERCA, i a proporcionar als joves investigadors un marc de confiança en el compliment de les normes.
Es poden elevar a l’Ombudsperson casos en referència a discrepàncies entre investigadors, conflictes i qüestions sobre integritat, mala pràctica científica o incompliment del Codi de conducta CERCA.
Quan es consideri, dins de cada centre CERCA, que el cas necessita una investigació més profunda, lliure de conflicte d’interès, aleshores el cas es pot derivar a l’Ombudsperson de CERCA, que ha d’actuar sota el principi de neutralitat entre totes les parts implicades. Això inclou, per exemple, casos en què la direcció del centre hi estigui implicada, casos en què hi hagi diversos centres CERCA implicats, casos especialment greus, etc. Tanmateix, cal que l’Ombudsperson del centre CERCA hagi revisat abans el cas i hagi emès un informe amb caràcter preliminar.
L’Ombudsperson de CERCA s’ha d’inhibir en la seva actuació quan ja hi hagi altres instàncies o institucions que actuïn sobre la mateixa qüestió. Tampoc no ha d’actuar si els fets són investigats judicialment.
Pot ser sol·licitant de l’actuació de l’Ombudsperson de CERCA qualsevol persona física que treballi en algun centre del sistema CERCA, així com les direccions dels centres CERCA o terceres parts que puguin estar implicades en alguna qüestió relacionada amb l’activitat d’un centre CERCA.
Oficina de l’Ombudsperson de CERCA: ombudsperson@cerca.cat
– Manual de funcionament (juny 2023)