Els Premis Nacionals de Recerca 2025 reconeixen l’excel·lència del sistema CERCA

Sistema CERCA

Els Premis Nacionals de Recerca 2025 han tornat a situar el sistema CERCA com un dels pilars científics més sòlids i innovadors del país.

La nova edició dels guardons, atorgats pel Govern i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), ha distingit diverses figures i projectes vinculats als centres CERCA, reforçant el seu lideratge en totes les etapes de la recerca.

Luis Serrano (CRG), Premi Nacional de Recerca 2025

El màxim reconeixement ha estat per a Luis Serrano, director del Centre de Regulació Genòmica (CRG), guardonat per la seva trajectòria pionera en biologia molecular, biologia de sistemes i biologia sintètica. La seva recerca, d’alt impacte internacional, ha obert camí per al desenvolupament de fàrmacs, el disseny de proteïnes i la biologia sintètica.

Talent jove: reconeixement ex aequo a dues investigadores d’alt nivell

El Premi Nacional al Talent Jove s’ha atorgat ex aequo a dues investigadores emergents:

  • Nadejda Blagorodnova Mujortova, de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB), centre integrant de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), reconeguda per la seva contribució en l’estudi de la fusió i la interacció de les estrelles binàries.
  • Katherine Villa, professora d’investigació ICREA a l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), premiada pel seu treball en fotocatàlisi i nanomaterials orientats a solucions mediambientals.

El Projecte ARI (Hospital Clínic – IDIBAPS), premi al mecenatge científic

En la categoria de mecenatge, el guardó ha estat per al Projecte ARI, impulsat per l’Hospital Clínic i l’IDIBAPS, per la seva contribució en la captació de fons per fer front al càncer amb teràpies avançades, desenvolupant una teràpia CAR-T pròpia per a pacients amb Leucèmia Limfoblàstica Aguda que ja no tenien opcions de tractament.

Altres guardons de l’edició 2025

  • Transferència de coneixement i innovació: Fundació Eurecat.
  • Comunicació científica: divulgador Pere Estupinyà.
  • Creació d’una empresa de base científica: Universitat de Lleida i Universitat de Sherbrooke per l’start-up UniSCool.

Amb 36 edicions, els Premis Nacionals de Recerca continuen reconeixent els projectes i professionals que fan avançar el país i reforcen el paper estratègic de la recerca catalana en l’escena internacional.

Compartir

Més notícies

  • Sistema CERCA
El Patronat de La Fundació Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) ha nomenat Jordi Puigcorbé nou director del centre. La designació del nou director és el resultat d’u…
Patrons