L’objectiu del programa de qualitat CERCA és dotar d’eines per a la gestió i la posterior certificació de la qualitat les infraestructures científiques dels centres CERCA, especialment, però no de manera limitada, les plataformes científiques i tècniques, i es pot ampliar al perímetre del sistema CERCA, incloent-hi les seves empreses derivades (spin-offs).
Alguns dels centres disposen de certificació de qualitat conforme a la norma ISO 9001:2015 o altres certificacions més específiques. El projecte pretén donar cabuda a qualsevol centre, infraestructura o spin-off, de manera que es plantegin diferents nivells i segells, incloent-hi els de l’ISO 9001:2015 i altres d’interès per a l’activitat de recerca.
Actualment, hi ha segells que cobreixen de forma limitada aspectes com la documentació de la investigació o el personal investigador. Però, en cap cas, com proposem a CERCA, van enfocats a la gestió, els processos i la qualitat del treball, abordant les competències i els coneixements, les habilitats del personal investigador, així com la documentació de les fases i els resultats dels processos d’investigació o recerca, dins un marc de gestió propi.
Programa de qualitat
Objectius
Dotar d’eines per a la gestió i la certificació posterior de la qualitat les infraestructures científiques, les unitats d’innovació i transferència i els centres CERCA mateixos, a més de projectes de recerca i les empreses creades per aquests projectes.
Abast
Centres CERCA, plataformes cientificotecnològiques, unitats d’innovació i transferència, projectes de recerca i empreses derivades (spin-offs) dels centres CERCA.
Línies de treball
La proposta s’enfoca en les tres línies de treball següents:
A.Gestió de la qualitat de l’organització o segells de qualitat dels centres, infraestructures, unitats de transferència i empreses derivades. Gestió de l’organització i gestió dels projectes propis.
Aquesta línia vol assolir l’objectiu de deixar un model de gestió organitzativa per a la investigació i recerca en alts nivells d’excel·lència organitzativa, de processos i de la gestió operativa de la investigació o recerca, així com per a la gestió de les infraestructures.
Es fonamenta en la norma ISO 9001:2015 i models d’excel·lència tipus EFQM, i pretén facilitar a les organitzacions les eines i la metodologia de forma progressiva a mesura que vagin avançant en la maduresa d’una manera més senzilla i adequada a l’estructura i els recursos que puguin tenir.
B. Documentació per a la creació d’una empresa derivada (spin-off) per part d’un centre CERCA
C. Certificació de projectes concrets de recerca i la seva sostenibilitat.
Aquesta línia aborda els requisits d’execució del projecte, la gestió dels perfils professionals del personal de recerca i personal de suport, així com la correcta i efectiva documentació dels projectes i elaboració de memòria o memòries.
Les organitzacions poden treballar totes tres línies de forma simultània.
Gestió de la qualitat
A qui va dirigit?
- Centre de recerca
- Estructures dins el centre
- Empreses derivades
Què acredita?
1. Planificació de la gestió de la qualitat
- Metodologia d’anàlisi de riscos i oportunitats
- Objectius de la innovació/recerca i planificació per assolir-los
- Metodologia de la planificació de canvis
2. Operació
- Definició dels requisits del servei
- Processos i fases de l’activitat de recerca
3. Iniciatives
4. Procés d’innovació o recerca
- Metodologia de control de les operacions
- Control dels processos de treball establert
- Control de l’execució
- Entrega
- Control d’incidències i no conformitats
Què acredita?
1. Planificació de la gestió de la qualitat
- Metodologia d’anàlisi de riscos i oportunitats
- Objectius de la innovació/recerca i planificació per assolir-los
- Metodologia de la planificació de canvis
2. Operació
- Definició dels requisits del servei
- Processos i fases de l’activitat de recerca
3. Iniciatives
4. Procés d’innovació o recerca
- Metodologia de control de les operacions
- Control dels processos de treball establert
- Control de l’execució
- Entrega
- Control d’incidències i no conformitats
5. Avaluació
- Seguiment, anàlisi i mesura de les diferents fases
- Auditoria interna periòdica del compliment operatiu
- Revisió per la direcció periòdica sobre l’avenç dels projectes
Què acredita?
L’obtenció de la certificació de la norma ISO 9001:2015 per part d’ICDQ.
1. Planificació
- Metodologia d’anàlisi de riscos i oportunitats
- Objectius de la innovació/recerca i planificació per assolir-los
- Metodologia de la planificació de canvis
2. Context de l’organització
- Coneixement de l’organització i el context
- Parts interessades
- Abast del sistema de gestió
- Sistema de gestió i processos
3. Lideratge i compromís
- Lideratge a l’organització
- Polítiques de l’organització enfocades a la recerca
- Rols, responsabilitats i autoritats organitzatives per a la recerca
4 Gestió dels recursos
- Gestió de les persones
- Gestió de la infraestructura
- Gestió de l’ambient de treball
- Recursos de seguiment i mesura
5. Traçabilitat
6. Coneixements necessaris i competències
7. Presa de consciència i processos de comunicació
8. Informació documentada del sistema
9. Control de l’operació
- Definició dels requisits del servei
- Processos i fases de disseny i desenvolupament
10. Iniciatives
11. Procés d’innovació o recerca
12. Transferència de tecnologia
13. Metodologia de control de les operacions
- Control dels processos de treball establert
- Control de l’execució
- Entrega
- Control d’incidències i no conformitats
14. Avaluació
- Seguiment, anàlisi i mesura de les diferents fases
- Auditoria interna periòdica del compliment operatiu
- Revisió per la direcció periòdica sobre l’avenç dels projectes
Què acredita?
L’obtenció de la certificació de la norma ISO 50006:2019.
Orientació a les normes i possible certificació de les normes següents:
UNE 166002: gestió de l’R+D+I
UNE 166006: sistemes de vigilància i intel·ligència en R+D+I
UNE 166008: transferència de la tecnologia en R+D+I
Qualitat en la creació d'empreses
A qui va dirigit?
- Empreses derivades (spin-off)
Què acredita?
La qualitat de la documentació en el procés de la constitució de l’empresa.
- Característiques del promotor
- Forma jurídica
- Ubicació
- Pacte de socis
- Valoració de la idea
- Orientació a mercat
- Anàlisi DAFO
- Previsió de recursos humans
- Estratègia de màrqueting
- Previsió econòmica-financera
Quins documents s’hi inclouen:
- Equip promotor
- Forma jurídica
- Ubicació
- Ajustament a les normatives internes:
· Propietat intel·lectual
· Acord de transferència
· Acords de personal
· Pacte de socis
· Acord de col·laboració
· Acord de recollida de dades (a efectes estadístics)
- Valoració (es recomana la valoració d’intangibles)
- Investors deck (one pager): inclou ESG values, ODS goals i gestió de la qualitat
- Business plan (recomanat)
Qualitat en la gestió de projectes
A qui va dirigit?
- Centre de recerca
- Empreses derivades (spin-off)
- Gestors de projectes de recerca
Què acredita?
L’orientació UNE 166001: requisits dels projectes d’R+D+I.
Acredita el nivell d’excel·lència en la gestió dels recursos:
- Competències definides necessàries i avaluació de les competències
- Personal investigador i personal de suport
- Gestió de la infraestructura de cada projecte
- Gestió de l’ambient de cada projecte
- Seguiment i mesura dels projectes
- Traçabilitat
- Coneixements necessaris
- Processos de comunicació i elaboració de memòries del projecte
- Qualitat dels registres de les diferents fases del projecte
- Informació documentada del projecte
- Informació econòmica del projecte
- Propietat intel·lectual del projecte
- Vigilància tecnològica i intel·ligència competitiva
- Gestió d’idees
- Desenvolupament del projecte
- Protecció i explotació de resultats
- Introducció al mercat
- Resultat
Què acredita?
L’avaluació/validació DNSH (do not significant harm) del projecte.
A. Elaboració de memòries DNSH
B. Evidències i justificació dels principis